loading...
خاربن ( ادبی )
مریم بازدید : 612 سه شنبه 03 آذر 1394 نظرات (2)

افشین یداللهی (زاده دی ۱۳۴۷ در اصفهان)،

پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه‌سرایان اهل ایران است.

پدر افشین یداللهی از بزرگان شهرایزدخواست بوده است و مادر وی نیز اهل اسفرجان است.

خانه ی ترانه

یداللهی چندین سال است که اداره انجمنی به نام خانه ترانه را برعهده دارد. خانه ترانه در سال ۱۳۸۰ با همکاری ترانه‌سرایانی از قبیل سعید امیر اصلانی، بابک صحرایی، یغما گلرویی، افشین سیاهپوش، نیلوفر لاری‌پور، محمدرضا حبیبی و افشین یداللهی راه‌اندازی شد. این جلسات به خواندن ترانه، نقد ترانه و جلسات کارگاهی اختصاص می‌یافت. جلسات خانه ترانه سپس به فرهنگسرای قانون و پس از آن به فرهنگسرای شفق انتقال یافت.

در طی سال‌های گدشته به‌تدریج ترانه‌سراهای مؤسس خانه ترانه به دلایل مختلفی از آن جدا شدند و افشین یداللهی تنها فرد باقی‌مانده از هیئت مؤسس این انجمن است که بعد از این اتفاق همچنان اداره خانه ترانه را بر عهده دارد. جلسات خانه ترانه در فرهنگسرای شفق تاکنون از اثربخش‌ترین جلسات اجرایی بوده و همکاری آهنگسازانی از قبیل بابک بیات و داریوش تقی‌پور را نیز درپی داشته است.

 

در ادامه ی مطلب نمونه ای از اشعار زیبا و لطیف این شاعر معاصر را می خوانیم

 

                                                               

مریم بازدید : 364 سه شنبه 25 شهریور 1393 نظرات (0)

فریبا کلهر (زاده تهران)، رمان‌نویس و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان است.

فریبا کلهر فعالیت خود را از دهه شصت با کمک مصطفی رحماندوست و با حضور در مجله‌های رشد، در حیطه ادبیات داستانی کودک و نوجوان آغاز کرده و تالیفات زیادی نیز در این حیطه از خود برجای گذاشته‌است. او حدود سیزده سال، از بدو تاسیس سروش کودکان تا سال‌های ۱۳۸۲ سمت سردبیری ماهنامه سروش کودکان را برعهده داشت و با ویژه‌نامه کودکان روزنامه همشهری همکاری می‌کرد. کتاب سوت فرمانروا اثر این نویسنده در سال ۱۳۶۸ یعنی زمانی که او فقط بیست و هشت سال داشت به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شد. از این جهت او تا امروز تنها کسی است که این جایزه را در این سن دریافت کرده است. فریبا کلهر تا کنون صدها قصه نوشته است و کارهای ارزشمندی در بازنویسی اسطوره‌ها انجام داده است. بازنویسی اسطورهٔ گیلگمش، اسطوره اینانا از این گونه است.

وی از اواخر دهه 80 به طور جدی داستان نویسی بزرگسالان را آغاز کرد. همچنین او اولین کسی است که به طور جدی رمان فانتزی برای نوجوانان نوشته است. اولین رمان فانتزی نوجوان درایران به اسم "امروز چلچله من" توسط این نویسنده در سال ۱۳۷۴ نوشته و نشر کویر آن را چاپ کرده است. رمان‌های بعدی او نیز بیشتر در ژانر فانتزی هستند. رمان هوشمندان سیاره اوراک رمانی علمی تخیلی است که بعد از موفقیت جلد اول و بنا به در خواست خوانندگان جلد دومش نیز نوشته شد از کارهای سترک نویسنده در وادی ادبیات کودک و نوجوان است و امروز این کتاب برای خوانندگانش به نوستالژی تبدیل شده است.

رمان فانتزی "مرد سبز شش هزار ساله" از دیگر کارهای فریبا کلهر است که به گفتهٔ خود او بهترین رمانش از لحاظ ساختار و نوآوری در ایده و طرح به حساب می اید.

قصه‌های یک دقیقه‌ای او نیز الهام بخش بسیاری از نویسندگان در کوتاه نویسی و به کار گرفتن اشیا به عنوان شخصیت‌های داستانی بوده است.

 

فریبا کلهر با نوشتن بیش از هزار قصه و بازنویسی و ... به عنوان بانوی هزار قصه شناخته شده است. کلهر در سال ۹۰ با انتشار رمان‌های عاشقانه، پایان یک مرد و شروع یک زن[ و شوهر عزیز من، فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان یک رمان‌نویس بزرگسال نیز آغاز کرد.

مریم بازدید : 464 سه شنبه 13 خرداد 1393 نظرات (0)

مجموعه‌ای از نام‌های اصیل و باستانی ایرانی همراه برخی از اسامی جدید در کتابی با عنوان «دایره‌المعارف کامل نام‌های ایرانی» با گردآوری بهاره رخدادی از

سوی انتشارات آوای سورنا منتشر شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این کتاب بر اساس آخرین قوانین سازمان ثبت احوال کشور

به ارایه نام‌های گوناگون ایرانی و برخی از اسامی رایج عربی و ترکی در فرهنگ ایرانی پرداخته است. 

این اثر علاوه بر نام‌های گوناگون و معانی آنها، دربر دارنده نحوه تلفظ صحیح اسامی و ریشه آنها نیز است. 

مریم بازدید : 351 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

کتاب «پدر ِ اسلاگ» نوشته دیوید آلموند برنده جایزه هانس کریستین اندرسن، با ترجمه نسرین وکیلی توسط انتشارات آفرینگان، منتشر و راهی بازار نشر شد.

 

....پدر اسلاگ رفتگری لاغر با صورتی چروکیده و کلاهی چرب و چیلی بود که همیشه در حال خواندن سرودهای مذهبی بود. او پیش از مرگ با پیدا شدن لکه ای سیاه بر روی شست پایش ابتدا یک پا و سپس پای دیگرش را از دست می دهد و بر روی صندلی چرخدار می نشیند ولی معتقد بود که در بهشت پاهایش دوباره برمی گردد. اسلاگ که پدر را عاشقانه دوست دارد و شاهد تدریجی شرایط تلخ پدر است، از مرگ پدر متأثر و دچار اندوه می شود. امّا اکنون که او برگشته، هر دو پایش را دارد. او برای اسلاگ و دوستش دیوید از بهشت می گوید و پس از در آغوش گرفتن اسلاگ، با خواندن آواز همیشگی می رود. اثر رابطه ی عاطفی و زیبای پدر و پسر و اعتقاد داشتن به باور دینی زندگی پس از مرگ را بیان می کند.                      

مریم بازدید : 405 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)

سیروس شَمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده‌است.

وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان‌جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دوره دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلریدفاع کرد. 

مریم بازدید : 377 پنجشنبه 28 فروردین 1393 نظرات (0)

زادهٔ ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ شاعر و غزل‌سرای ایرانی اهل بندرعباس است. شعر بهمنی نیز البتّه شاید با خود او متولّد شده باشد، گرچه بسیاری بر این عقیده‌اند که غزل‌های او وام‌دار سبک و سیاق نیما یوشیج ست. نخستین شعر بهمنی در سال ۱۳۳۰، یعنی زمانی که او تنها ۹ سال داشت، به چاپ رسید.

مریم بازدید : 385 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

  سيد محمد علي جمال  زاده بنيان گذار داستان كوتاه در ايران و يكي از بر جسته ترين داستان نويسان معاصر است كه در زمان حيات خود به خلق آثار متعدد در زمينه ي داستان كوتاه و رمان پرداخته است

جمال‌زاده در خانواده‌ای مذهبی در اصفهان به دنیا آمد. او فرزند سید جمال‌الدین واعظ اصفهانی بود. واعظ اصفهانی در اصفهان زندگی می‌کرد، اما غالباً برای وعظ به شهرهای مختلف سفر می‌کرد. جمال‌زاده پس از ۱۰ سالگی پدر خود را در برخی از سفرها همراهی می‌کرد. وی به همراه خانواده در سال ۱۳۲۱ به تهران مهاجرت کرد.

جمالزاده شانزده  ساله  بود كه ترك وطن كرد ، ولي اين گونه كه پيداست نقشي كه تربيت ومحيط زيست دوران كودكي بر ضمير اونهاد زدودني نبود .

پدرش ، سيد جمال الدين اصفهاني ، يكي از واعظان نسبتاً روشن بين دوره مشروطيت بود ، سيد جمال الدين  در نهضت مشروطيت با ايمان وشهامت در راه آرمان مردم مردم مبارزه كرد وسرانجام بر اثر زهر در زندان جان سپرد ، جمال زاده در سال (1271-1892) در اصفهان به دنيا آمد وتحصيلات متوسطه خود را در 1908 در آنطورا مدرسه اي كاتوليكي  در نزديكي بيروت كه توسط مبلغان لازاريست  اداره مي شد آغاز كرد . از لبنان پس از اقامتي كوتاه در مصر ، به فرانسه ( 1910) و سپس به سويس رفت ودر آن جا در دانشگاه لوزان به تحصيل حقوق پرداخت . 

جمال‌زاده در زمستان ۱۳۷۶ پس از آن که از آپارتمانش در خیابان «رو دو فلوریسان» ژنو به یک خانه سالمندان منتقل شد درگذشت. بنا بر نوشتهٔ ثبت شده در کنسولگری ایران در سال ۱۳۷۰، پس از درگذشت او ۲۶ هزار برگ از نامه‌ها، دستنوشته‌ها و عکس‌های او در خانه‌اش بهسازمان اسناد ملی تحویل داده شده‌است.[۴] جمالزداه روز هفدهم آبان ۱۳۷۶ در شهر ژنو- کنار دریاچه لمان-در سن یکصدو دو سالگی درگذشت.

برخی از آثار این نویسنده ی پرآوازه : یکی بود یکی نبود ، آزادی و حیثیت انسانی ، قصه های کوتاه برای بچه های ریش دار ، دارالمجانین ، صندوقچه ی اسرار ، صحرای محشر و تصویر زن در فرهنگ ایران ...... است


مریم بازدید : 721 دوشنبه 25 فروردین 1393 نظرات (0)

باخ در سال ۱۹۳۶ در اوک پارک ایلینوی به دنیا آمد. او فرزند رولند روبرت و روت هلن شاو باخ و همچنین از نوادگان یوهان سباستین باخ، آهنگساز بزرگ و مشهور آلمانی بود. او در سال ۱۹۵۵ وارد کالج لانگ بیچ استیت شد که در حال حاضر به عنوان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ شناخته می‌شود.

او از ازدواج با همسر اولش صاحب ۶ فرزند شد و چون اعتقادی به ازدواج نداشت از آن‌ها جدا شد و رهایشان کرد. یکی از فرزندانش، جاناتان، کتابی بنام «بر فراز ابرها» در مورد روابطش با پدری که هیچ وقت او را نشناخت، نوشته است. 

جاناتان مرغ دریایی ، یکی از داستان های زیبایی ست که به قلم این نویسنده به نگارش درآمده ست 

از نوشته های دیگر این نویسنده می توان به کتاب هایی همچون : هدیه ی پرواز ، پلی به سوی جاودانگی ، گریز از سرزمین امن ، فراسوی ذهنم و یادداشت های مرد فرزانه را نام برد 

                         

درباره ما
Profile Pic
آدم ها بلاخره یک روزی ، یک جایی در یک لحظه تمام می شوند . نه که بمیرند .... نه . جوهر احساسشان تمام می شود .(ناظم حکمت ) .... من هنوز جوهر احساسم تمام نشده ، بغض می کنم ، اما گریه نمی کنم ، می نویسم .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 89
  • کل نظرات : 140
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 49
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 360
  • بازدید ماه : 259
  • بازدید سال : 13,132
  • بازدید کلی : 234,100
  • کدهای اختصاصی
    MeLoDiC

    جاوا اسكریپت